Beiträge zur Rechtsgeschichte Österreichs 11. Jahrgang Heft 2 / 2021 Die Kompetenzverteilung zwischen Bund und Ländern in Geschichte und Gegenwart
Ein Beitrag zur Rechtsgeschichte des österreichischen Föderalismus. Zugleich ein Beitrag zum 100. Geburtstag des Bundes‐Verfassungsgesetzes
|
Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400 https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at |
|
DATUM, UNTERSCHRIFT / DATE, SIGNATURE
BANK AUSTRIA CREDITANSTALT, WIEN (IBAN AT04 1100 0006 2280 0100, BIC BKAUATWW), DEUTSCHE BANK MÜNCHEN (IBAN DE16 7007 0024 0238 8270 00, BIC DEUTDEDBMUC)
|
Beiträge zur Rechtsgeschichte Österreichs 11. Jahrgang Heft 2 / 2021 Die Kompetenzverteilung zwischen Bund und Ländern in Geschichte und Gegenwart
Ein Beitrag zur Rechtsgeschichte des österreichischen Föderalismus. Zugleich ein Beitrag zum 100. Geburtstag des Bundes‐Verfassungsgesetzes
ISSN 2221-8890
Print Edition ISSN 2224-4905 Online Edition ISBN 978-3-7001-9027-1 Print Edition ISBN 978-3-7001-9028-8 Online Edition
doi:10.1553/BRGOE2021-2
Beiträge zur Rechtsgeschichte Österreichs 2/2021 2021, 260 Seiten, 29,7x21cm, broschiert, deutsch € 59,00
Thomas Olechowski
S. 271 - 283 doi:10.1553/BRGOE2021-2s271 Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften doi:10.1553/BRGOE2021-2s271
Abstract: The question of the distribution of competences was one of the most discussed topics during the creation of the Federal Constitutional Act. Hans Kelsenʹs drafts were of comparatively little significance in this respect; instead, in the autumn of 1919, Chancellor Renner requested the state offices to name areas of competence which, in their view, should be a matter for the federal state. This resulted in a very long and casuistic catalogue, which was further expanded in the course of the negotiations. The political parties were unable to reach an agreement on the school system in particular; other matters remained controversial to the end as well. Ultimately, the adoption of the Federal Constitution was only possible because the two major parties agreed to postpone the entry into force of the competence provisions until a later, still uncertain date, and to retain the competence provisions of the monarchy until then. With the entry into force of the Federal Constitutional Act on 10 November 1920, Austria was formally transformed into a federal state, but in substantial terms – due to the lack of competence provisions – it was by no means a federal state. Keywords: competence provisions –Federal Constitutional Act – federalism – Hans KELSEN Published Online: 2021/12/16 11:18:21 Object Identifier: 0xc1aa5576 0x003d16f3 Rights: .
Geleitwort der Bundesministerin für EU und Verfassung
|
Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400 https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at |