Constructing National CultureMusic and the Performing Arts in Mongolia
|
Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400 https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at |
|
DATUM, UNTERSCHRIFT / DATE, SIGNATURE
BANK AUSTRIA CREDITANSTALT, WIEN (IBAN AT04 1100 0006 2280 0100, BIC BKAUATWW), DEUTSCHE BANK MÜNCHEN (IBAN DE16 7007 0024 0238 8270 00, BIC DEUTDEDBMUC)
|
Mongolia has faced rapid ideological shifts towards global cosmopolitan perspectives since the collapse of state socialism in the 1990s. Contemporary Mongolian music and the performing arts are dynamic and market-oriented, and these new artistic practices contrast with existing institutional patterns and social settings inherited from the previous regime. In the field of artistic practices, there is a conflict between the old state structure, which was left intact as a vessel, and new individual creative content. This book explores cultural spaces, practices, and discourses forming the concept of ‘national culture’ in both state socialist and post-socialist contexts in Mongolia. Further illuminating the social memory and the role of the state in cultural production, this book advances scholarship with expansive perspectives on state socialist cultural politics, as well as on the (dis)continuity between cultural values and their social effects on the two social orders. Using new data on recent transformations in cultural practices since the 2000s, especially in the spheres of music and the performing arts, this book deconstructs current conceptions of cultural landscapes.
…
Seit dem Zusammenbruch des Staatssozialismus in den 1990er Jahren hat die Mongolei einen raschen ideologischen Wandel hin zu globalen kosmopolitischen Perspektiven erlebt. Die zeitgenössische mongolische Musik und die darstellenden Künste sind dynamisch und marktorientiert, und diese neuen künstlerischen Praktiken stehen im Kontrast zu den bestehenden institutionellen Mustern und sozialen Rahmenbedingungen des früheren Regimes. Im Bereich der künstlerischen Praktiken entstanden Konflikte zwischen der alten, als Hülle erhalten gebliebenen staatlichen Struktur und neuen, individuellen, kreativen Inhalten. Dieses Buch untersucht kulturelle Räume, Praktiken und Diskurse, die das Konzept der „nationalen Kultur“ in staatssozialistischen und postsozialistischen Kontexten in der Mongolei prägen. Es beleuchtet das soziale Gedächtnis sowie die Rolle des Staates in der Kulturproduktion und erweitert die wissenschaftliche Perspektive sowohl auf die staatssozialistische Kulturpolitik als auch auf die (Dis-)Kontinuität zwischen kulturellen Werten und ihre sozialen Auswirkungen auf die beiden Gesellschaftsordnungen. Anhand neuer Daten über die jüngsten Veränderungen kultureller Praktiken seit den 2000er Jahren, insbesondere im Bereich der Musik und der darstellenden Künste, dekonstruiert dieses Buch die gängigen Vorstellungen von Kulturlandschaften.
2024,
978-3-7001-8878-0
978-3-7001-9654-9
176 Seiten,
14x23,5 cm, broschiert, englisch