Wiener Studien Band 132/2019

Zeitschrift für Klassische Philologie, Patristik und lateinische Tradition

ISSN 0084-005X
Print Edition
ISSN 1813-3924
Online Edition
ISBN 978-3-7001-8581-9
Print Edition
ISBN 978-3-7001-8596-3
Online Edition
doi:10.1553/wst132
Wiener Studien 132 
2019,  204 Seiten, 22,5x15cm, broschiert


Katerina Philippides, Secrets and Lies in Menander's Samia: A Reading of the Play Focused on Light and Darkness

Mattia Vitelli Casella, Tra mito e toponomastica: le isole Apsirtidi, Apsaros e Tomi

Duccio Guasti, Cercidas fr. l Lom.: Between Hipponax and Diogenes

Christos Fakas, Hirtenroman und Satyrspiel. Zum literarischen Verhältnis zwischen Longos und Sositheos' Daphnis oder Lityerses

Ernst A. Schmidt, Liebe und Sexualität in drei Gedichten des jungen Vergil (Catalepton 13, 1 und 6). Interpretation und Echtheitskritik

Erich Woytek, Ein literarisches Geschenk mit großem Vorbild: Catalepton 9 und Ciris nach Catulls carmina 65 und 66

Gottfried Kreuz, Latinus fidicen. Horaz' lyrische δὶδαχή in den ,Paradeoden'

Chrysanthe Tsitsiou-Chelidoni, Horaz über das römische Drama

Diane Coomans-Philippe Desy, Prudence et les Centaures (Prud. psych. et Ov. met. 12, 64-535)

Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400
https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at

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Wiener Studien 132 
2019,  204 Seiten, 22,5x15cm, broschiert


Ernst A. Schmidt
S.  73 - 104
doi:10.1553/wst132s73

Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften


doi:10.1553/wst132s73
Abstract:
The article pleads the authenticity of three Catalepton poems. At the beginning arguments against two schools of criticism are submitted. Substantial evidence is available neither for the older one which regarded most of the poems as un-Virgilian on the basis of the poet’s presumed character (cherry-picking a few pieces as Virgilian), nor for the newer one, which declares the unauthenticity of all the poems on the basis of the existence of pseudepigraphic literature. Both schools support their cause by the alleged occurrence of post- Horatian and post-Virgilian features (quotations and allusions to Horace and Virgil and metrical dependence). Then the three poems are translated, analysed and interpreted, their quality, originality, and specific interest demonstrated and their proximity to Catullus and transformation of Catullan motifs are given prominence. From all the philological procedures of the article the conclusion to be drawn is that the most plausible candidate for the poems' author is the young Virgil himself. – An old crux in Catalepton 13, 6 is healed: et lingua qua mas sim tibi.

Published Online:  2019/06/06 07:17:16
Document Date:  2019/06/05 12:05:00
Object Identifier:  0xc1aa5576 0x003ab00f

Katerina Philippides, Secrets and Lies in Menander's Samia: A Reading of the Play Focused on Light and Darkness

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Diane Coomans-Philippe Desy, Prudence et les Centaures (Prud. psych. et Ov. met. 12, 64-535)



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