VIRUS
Beiträge zur Sozialgeschichte der Medizin
Band 9




ISBN 978-3-7001-8760-8
Online Edition
doi:10.1553/virus9 
2010
 
Open access


Die Zeitschrift "Virus - Beiträge zur Sozialgeschichte der Medizin" ist das Publikationsorgan des Vereins für Sozialgeschichte der Medizin und erscheint einmal jährlich.
Sie versammelt wissenschaftliche Beiträge verschiedener Disziplinen, die sich mit Themen aus den Bereichen Medizin, Gesundheit und Krankheit in historischer, kultur- und/oder sozialwissenschaftlicher Perspektive empirisch auseinandersetzen. Weitergehende Einschränkungen für Beitragsvorschläge in thematischer oder methodischer Hinsicht bestehen nicht.
Der "Virus" publiziert vornehmlich Beiträge mit Bezug zur Geschichte der Medizin in Österreich, dessen Nachbarländern sowie der ehemaligen Habsburgermonarchie. Vergleichend angelegte Arbeiten können aber über diesen Rahmen auch hinausgreifen. Hinsichtlich der behandelten Zeiträume bestehen keine Eingrenzungen, jedoch stehen Beiträge zur Medizin in der Neuzeit und der Moderne/Postmoderne im Vordergrund (16.-21. Jahrhundert).

Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400
https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at

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VIRUSBeiträge zur Sozialgeschichte der MedizinBand 9
ISSN 1605-7066
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Thema: medicalhumanities
 


VIRUS
Beiträge zur Sozialgeschichte der Medizin
Band 9




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2010
 
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Ramón Reichert
S.  085 - 095
doi:10.1553/virus09s085

Open access
doi:10.1553/virus09s085
Abstract:
Against the background of the post-war era of the 1950s, which was shaped by highlyantagonistic views (“Cold War”, “East-West conflict”), the cited medical instructionalfilms communicated technologies of power which influenced individuals’ behaviour andtried to turn the subject into an object. On the other hand, the films established technologiesof self which, as a part of medical care, should enable individuals to autonomouslycontrol their bodies, thoughts and lifestyles. Animated maps of cerebral structuresand functions, which were used in instructional films, finally created a new culture ofperception. Cinematic narratives, together with cinematic techniques, forged audiovisualspaces of knowledge which corresponded with historically and culturally establishedstereotypes of conventional brain metaphors that came from various sources of knowledgeand cultures of remembrance. Therefore, instructional films not only served asdidactic media of medical education, but also provided numerous connections to discoursesof historical Cold War Culture. Thus, they can be interpreted as a relevant partof the historical culture of memory and of the political imaginary.

Keywords:  Cold War Science, Brain-Washing, Biopolitics, Immune System, Metaphors of Invasion, Instructional Films
  2020/08/04 19:58:12
Object Identifier:  0xc1aa5576 0x003bbe0d
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

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Der "Virus" publiziert vornehmlich Beiträge mit Bezug zur Geschichte der Medizin in Österreich, dessen Nachbarländern sowie der ehemaligen Habsburgermonarchie. Vergleichend angelegte Arbeiten können aber über diesen Rahmen auch hinausgreifen. Hinsichtlich der behandelten Zeiträume bestehen keine Eingrenzungen, jedoch stehen Beiträge zur Medizin in der Neuzeit und der Moderne/Postmoderne im Vordergrund (16.-21. Jahrhundert).



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