• Renate PILLINGER – Basema HAMARNEH - Reinhardt HARREITHER (Herausgebergremium)

Mitteilungen zur Christlichen Archäologie 27

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I. ABTEILUNG: Beiträge

Gabriele Castiglia – Philippe Pergola – Serena Mass a – Stefano Bertoldi – Marco Ciliberti – Omar Larentis – Božana Maletić – Chiara Mandelli – Matteo Pola
Un nuovo complesso episcopale nel Corno d’Africa di età tardo antica? Gli scavi del Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana ad Adulis (Eritrea): 2018–2020

Solvejg-Marie Langer – Christian Grünert
Ein gefälschtes Zwischengoldglas in der Antikensammlung der Universität Heidelberg

Elias Haslwanter
Thomas überall. Ein kommentierter Reisebericht auf den Spuren der Thomaschristen in Indien

Sara Kitat
Early Christian Fetal Burials in the Egyptian Western Desert in the Midst of Magic and Inhumation

Renate Johanna Pillinger
Curriculum vitae eines altchristlichen Vorhangs aus der Sammlung Theodor Grafs

II. ABTEILUNG: Literaturbericht

Reinhardt Harreither – Renate Johanna Pillinger
Bibliografie zur Spätantike und Christlichen Archäologie in Österreich
(mit einem Anhang zum spätantik-frühchristlichen Ephesos)
2020 erschienene Publikationen

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Mitteilungen zur Christlichen Archäologie 27
ISSN 1025-6555
Print Edition
ISSN 1814-2036
Online Edition
ISBN 978-3-7001-9046-2
Print Edition
ISBN 978-3-7001-9047-9
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Ein gefälschtes Zwischengoldglas in der Antikensammlung der Universität Heidelberg

    Solvejg-Marie Langer, Christian Grünert

Mitteilungen zur Christlichen Archäologie 27, pp. 59-70, 2021/11/04

doi: 10.1553/micha27s59

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doi:10.1553/micha27s59

Abstract

The article deals with a so far unknown gold-glass (inv.-no. 26/7), which the two authors came across during their work in the Collection of Classical Antiquities of the Institute of Classical Archaeology and Byzantine Archaeology at the Ruprecht Karl University of Heidelberg. The painted decoration shows a golden Christogram on a red background, which is enclosed by two differently structured frames. Based on its manufacturing technique and the material used for its production, as well as the iconography and style of its decoration, the gold-glass in Heidelberg can be identified not only as a modern forgery, but also fits into an already known group of forged sandwich gold-glasses.

Keywords: gold-glass, Heidelberg, Christogram, forgery