Österreichische Geographische Gesellschaft


Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft
Annals of the Austrian Geographical Society

Band 163 (Jahresband), Wien 2021
Volume 163 (Annual volume), Vienna 2021

ISSN 0029-9138
Print Edition
ISSN 2708-0307
Online Edition
ISBN 978-3-901313-35-6
Print Edition
ISBN 978-3-7001-9240-4
Online Edition
163  doi:10.1553/moegg163 
2022 
Open access

 



Die Fachzeitschrift "Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft" (früher "Mitteilungen der k.k. Geographischen Gesellschaft in Wien")

• ist das wichtigste regelmäßig erscheinende Organ der "Österreichischen Geographischen Gesellschaft", erscheint seit 1857 und ist die älteste noch existierende Fachzeitschrift geographischen Inhaltes im deutschen Sprachraum,
• vermittelt neue Erkenntnisse aus allen Bereichen der Geographie, Kartographie und verwandter Raumwissenschaften,
• informiert über Fachfragen in Forschung und Lehre, nationale und internationale geographische Aktivitäten, sowie Personalia,
• erscheint im Umfang von mindestens 400 Druckseiten (mit Kartenbeilagen) im Jahr

epub.oeaw – Institutionelles Repositorium der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
epub.oeaw – Institutional Repository of the Austrian Academy of Sciences
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400
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Thema: geography
Österreichische Geographische Gesellschaft


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Annals of the Austrian Geographical Society

Band 163 (Jahresband), Wien 2021
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2022 
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Christin Bernhold
S.  235 - 264
doi:10.1553/moegg163s235



doi:10.1553/moegg163s235
Abstract:
While global value chain (GVC) studies originated with a critical analysis of the global political economy, today’s mainstream GVC research has sidelined issues of exploitation and instead focuses on upgrading as a development strategy. This is often accompanied by the implicit assumption that upgrading translates into more and better jobs. Responding to critiques of this assumption, GVC scholars have highlighted the need for an additional social upgrading agenda. However, this paper calls into question this agenda’s often unreserved invocation of public-private-civil society partnerships to achieve social gains for more than just firms. It argues that there is a need to pay greater attention to capitalist social relations and how actual corporate strategies contradict workers’ interests. Taking GVC upgrading strategies in agro-industrial value chains in Argentina as an example, the paper looks at the stance that corporate actors take on social upgrading. It shows that the labour conditions and salaries vary in different chain links and that organized workers in processing industries have achieved improvements in labour struggles. Corporate actors, on the other hand, do not consider themselves responsible for social upgrading beyond their role in economic growth, which then allegedly results in job creation. In fact, they rather portray trade unions as barriers to capital-led agribusiness development. The paper concludes by advocating for a value chain approach that analyses questions of indecent labour as existing in-relation-to-capital, making antagonistic interests visible.

Keywords:  Global Value Chains, Social Upgrading, Argentinian Agribusiness, Corporate Strategies, Class Relations, Argentina
  2022/04/04 14:27:44
Object Identifier:  0xc1aa5572 0x003d57bf
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Die Fachzeitschrift "Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft" (früher "Mitteilungen der k.k. Geographischen Gesellschaft in Wien")

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