• Österreichische Geographische Gesellschaft

Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft
Annals of the Austrian Geographical Society

Band 164 (Jahresband), Wien 2022
Volume 164 (Annual volume), Vienna 2022

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Die zweisprachige internationale wissenschaftliche Fachzeitschrift „Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft“ („Annals of the Austrian Geographical Society“) ist das wichtigste regelmäßig erscheinende Organ der „Österreichischen Geographischen Gesellschaft“. Sie erscheint seit 1857 und ist die älteste noch existierende Fachzeitschrift geographischen Inhaltes im deutschen Sprachraum. Dabei werden neue Erkenntnisse aus allen Bereichen der Geographie, Kartographie und verwandter Raumwissenschaften vermittelt, über Fachfragen in Forschung und Lehre, nationale und internationale geographische Aktivitäten sowie Personalia informiert und Gesellschaftsnachrichten publiziert.

Dieser Band beinhaltet ein breites Spektrum fachwissenschaftlicher Beiträge, mit einem Schwerpunkt auf fachspezifischen Analysen zur „COVID-Geographie“, darunter u. a. zu den Auswirkungen der Corona-Pandemie auf die demographische Struktur Österreichs und zu globalen Warenketten und Versorgungsengpässen mit Medizinprodukten während der Pandemie. Weitere Themen sind die Rolle Wiens in den internationalen Direktinvestitionsströmen nach der Ostintegration sowie eine quantitative Analyse zu Veränderungen der strukturellen und regionalen Disparitäten auf dem Arbeitsmarkt in Serbien. Eine Studie über Arbeiter/innen-Kooperativen bei selbstorgansierter Pflegearbeit in New York, Beiträge zur Siedlungsgeographie sowie Politische Geographie und Fachdidaktik runden den Band ab. Würdigungen bedeutender Geographen, Kurzberichte und Buchbesprechungen ergänzen den Band. Mit Beiträgen von A. Wisbauer, Ch. Reiner, J. Kohlbacher, P. Namberger, P. Mayerhofer, M. Grčić, N. Komposch, C. Meyer, H. Job, A. Cercleux, M. Cvitanović u. a.

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Mitteilungen der Österreichischen Geographischen GesellschaftAnnals of the Austrian Geographical Society
ISSN 0029-9138
Print Edition
ISSN 2708-0307
Online Edition
ISBN 978-3-901313-36-3
Print Edition
ISBN 978-3-7001-9407-1
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“There is a Feeling that your Culture is Worth Less” – A Comparison of British and Croatian Students’ Attitudes towards Globalisation

    Marin Cvitanović, Jelena Lončar, Zdenko Braičić

Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft Band 164/2022, pp. 337-360, 2023/05/04

Band 164 (Jahresband), Wien 2022
Volume 164 (Annual volume), Vienna 2022

doi: 10.1553/moegg164s337

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doi:10.1553/moegg164



doi:10.1553/moegg164s337



doi:10.1553/moegg164s337

Abstract

A recent rise in Euro-scepticism in the European Union can be linked to its unequal economic development as a consequence of globalisation. It has manifested itself in increasing support for radical right-wing parties, which is partly based on anti-globalist sentiments. One of the major expressions of this anti-globalist and Eurosceptic views has been “Brexit”, the UK’s withdrawal from the EU in 2020. Seven years before Brexit, another European country, Croatia, joined the EU. The main aim of this paper is to understand how attitudes towards globalisation differ between UK and Croatian students by analysing and comparing the students’ values, beliefs and perceptions regarding globalisation generally and EU integration more specifically. The study was conducted in 2019–2020 and consisted of a questionnaire survey on a sample of n=283 geography students (154 in Croatia and 129 in the UK). The results demonstrate that both Croatian and UK students tend to see globalisation as a positive process (57.6 %) with the largest benefits being an increase in exchange of knowledge and scientific advancements, and growth of economy. While both cohorts agree that the main negative consequences globally are increased economic inequalities and exploitation of workers, several differences in perception of negative consequences of globalisation in their respective countries are also identified.

Keywords: Globalisation; survey; attitudes; students; United Kingdom; Croatia