Römische Historische Mitteilungen 65/2023
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Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
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Römische Historische Mitteilungen 65/2023 ISBN 978-3-7001-9428-6 Print Edition ISBN 978-3-7001-9429-3 Online Edition
doi:10.1553/rhm65
Römische Historische Mitteilungen 65 2024, 640 Seiten, zahlr. Farb- und s/w-Abbildungen, 24x17cm, broschiert, deutsch/italienisch € 125,00
Konstantin Hirschmann
S. 151 - 184 doi:10.1553/rhm65s151 Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften doi:10.1553/rhm65s151
Abstract: In accordance with the precepts of Aristotle and state doctrines such as Giovanni Botero’s Della ragione di stato, princes of the early modern period were presented as virtuous benefactors descending from venerable families. At the Viennese impe-rial court around 1700, particular importance was obviously attached to panegyric music theatre for image cultivation: the task of the court librettists, the poeti cesarei, was to compose libretti (componimenti per musica, serenate) on the birthdays and name days of the ruling couple, in which homage and Habsburg propaganda were in the foreground; these were often peppered with allusions to current events such as fighting in the War of the Spanish Succession. Through a comparison of the two opposite poetic personalities of Silvio Stampiglia and Pietro Antonio Bernardoni, this article examines the different strategies of the librettists to portray the emperor, Leopold I and Joseph I respectively, as infallible descendants of Roman emperors qua translatio imperii. The basic message of these libretti is often hardly differ-ent from that of a panegyric; it is therefore hardly surprising that there are often personal overlaps between the professional groups of librettists and panegyrists, which are by no means always clearly distinguishable from one another. It was not uncommon for such occasional librettists and panegyrists to have no permanent position at court. A striking example of a precariously employed panegyrist is Giacomo Filippo Cyni, a prelate and panegyrist, diplomat, and spy, who sang the praises of three emperors (Leopold I, Joseph I, Charles VI) in Vienna, maintained an academy to whose discussions Gottfried Wilhelm Leibniz also contributed, and who, like many of his colleagues, made his way through life in an almost ambigu-ous way with various short-term jobs. Published Online: 2024/05/01 19:00:19 Object Identifier: 0xc1aa5572 0x003f1149 Rights: .
Die „Römischen Historischen Mitteilungen“ wurden von Leo Santifaller begründet und erschienen erstmals 1958. Sie werden derzeit von Andreas Gottsmann, Direktor des Österreichischen Historischen Instituts beim Österreichischen Kulturforum in Rom, herausgegeben.
Band 65 der „Römischen Historischen Mitteilungen“ bringt die Vorträge des Studientags „Italienische Kunst und Kultur in Wien. Voraussetzung und Auswirkungen einer lebendigen Präsenz“ vom 20. November 2020 zum Druck. Sie beleuchten aus der Perspektive von Historikern, Kunsthistorikern sowie Theater- und Musikwissenschaftlern den Einfluss der italienischen Kultur auf die Entwicklungen der Kunst in Wien bis zur Epoche von Revolution und Restauration. Ergänzt wird dieser Schwerpunkt durch eine Kollektion archivalischer Studien, etwa über bislang unbekannte Briefe Papst Innocenz‘ III. für katalanische Empfänger, eine kleine katholische Splittergruppe aus dem Tiroler Brixental im frühen 19. Jahrhundert, eine ausländische Gesellschaft in Rom um 1900 sowie einen Eucharistischen Kongress in Budapest im Jahre 1938. Ferner werden so unterschiedliche Themen wie die diplomatischen Beziehungen zwischen dem Papsttum und dem Osmanischen Reich im späten 17. Jahrhundert und das Verhältnis von Ingeborg Bachmann zur Bildenden Kunst unter die Lupe genommen.
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