Römische Historische Mitteilungen 65/2023
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Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
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Römische Historische Mitteilungen 65/2023 ISBN 978-3-7001-9428-6 Print Edition ISBN 978-3-7001-9429-3 Online Edition
doi:10.1553/rhm65
Römische Historische Mitteilungen 65 2024, 640 Seiten, zahlr. Farb- und s/w-Abbildungen, 24x17cm, broschiert, deutsch/italienisch € 125,00
Marko Deisinger
S. 269 - 312 doi:10.1553/rhm65s269 Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften doi:10.1553/rhm65s269
Abstract: The musical genre of the oratorio emerged in the course of the devotional movement triggered by Filippo Neri in the first half of the 17th century in Rome. The oratorio arrived at the Habsburg court in Vienna earlier than in most Italian cities. The fact that it became a permanent feature of court ceremonial there from the 1660s onwards is thanks to the pious, art-loving Empress Eleonora II of the House of Gonzaga, who was herself artistically active. During her widowhood, Eleonora regularly had works of this genre performed in her private chapel. The performances took place weekly during Lent and until 1667 also during Advent. Among the oratorios sung were works either created at the imperial court or imported from Italy. In the early days, compositions from Rome predominated. Later, imports from Upper and North Central Italy were added, but above all, domestic oratorio production increased greatly. Among the imports were works with texts by Loreto Vittori, Lelio Orsini, Francesco Buti, Pietro Filippo Bernini, Bartolomeo Beverini, Pompeo Colonna, Ippolito Bentivolio, Benedetto Pamphilj, Pier Matteo Petrucci and Cesare Mazzei. The settings were by such renowned composers as Marco Marazzoli, Carlo Caproli, Giovanni Bicilli, Giovanni Francesco Marcorelli, Giacomo Carissimi, Bernardo Pasquini, Alessandro Melani, Giovanni Legrenzi and Giuseppe Pacieri. Most probably, for ease of comprehension, Eleonora had only works performed with Italian texts, thus contributing to the consolidation of the Oratorio volgare (in Italian language) and to its assertion over the Oratorio latino. At the same time, she made a significant contribution to the preservation and cultivation of Italian poetry and oratory, as she printed the texts of the oratorios performed at her court and had renowned ecclesiastical rhetoricians from Italy preach during the oratorio performances. Several observations suggest that the oratorios, in conjunction with sermons, were understood as spiritual counterparts to the literary academies framed with music Published Online: 2024/05/01 19:04:41 Object Identifier: 0xc1aa5572 0x003f114f Rights: .
Die „Römischen Historischen Mitteilungen“ wurden von Leo Santifaller begründet und erschienen erstmals 1958. Sie werden derzeit von Andreas Gottsmann, Direktor des Österreichischen Historischen Instituts beim Österreichischen Kulturforum in Rom, herausgegeben.
Band 65 der „Römischen Historischen Mitteilungen“ bringt die Vorträge des Studientags „Italienische Kunst und Kultur in Wien. Voraussetzung und Auswirkungen einer lebendigen Präsenz“ vom 20. November 2020 zum Druck. Sie beleuchten aus der Perspektive von Historikern, Kunsthistorikern sowie Theater- und Musikwissenschaftlern den Einfluss der italienischen Kultur auf die Entwicklungen der Kunst in Wien bis zur Epoche von Revolution und Restauration. Ergänzt wird dieser Schwerpunkt durch eine Kollektion archivalischer Studien, etwa über bislang unbekannte Briefe Papst Innocenz‘ III. für katalanische Empfänger, eine kleine katholische Splittergruppe aus dem Tiroler Brixental im frühen 19. Jahrhundert, eine ausländische Gesellschaft in Rom um 1900 sowie einen Eucharistischen Kongress in Budapest im Jahre 1938. Ferner werden so unterschiedliche Themen wie die diplomatischen Beziehungen zwischen dem Papsttum und dem Osmanischen Reich im späten 17. Jahrhundert und das Verhältnis von Ingeborg Bachmann zur Bildenden Kunst unter die Lupe genommen.
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